keskiviikko 31. tammikuuta 2018

Onko ruokavaliolla syöminen helppoa?

Omasta mielestä kun puhutaan dietistä – se on väliaikainen tapa. 
Kun puhutaan ruokavaliosta miellän sen jatkuvaksi ja pysyväksi tavaksi syödä. 




Olen harjoitellut monta vuotta ruokavaliolla syömistä ja nyt se tuntuu arkiselta. Tietenkin ruokavalioita on monenlaisia mutta, omani perustuu urheilun määrään ja tavoitteisiin.
Vaikka tavoitteenanikin on lihamassan kasvu ja kropanmuokkaus niin perusasiat on aivan samat kuin kenellä tahansa muullakin.

Syön viisi kertaa päivässä eli tarjoan kropalleni tasaisesti ravintoa. Alussa tein lukujärjestyksen ruokailurytmin jäsennykseen. Ja välillä olen syönyt kuusi kertaa päivässä niin siinä saa oikeasti katsoa kelloa että, saa syödyksi kaikki annokset. Koska tavoittelen lihaksen kasvua on ruokavaliossani proteiinilla ja sen määrällä on iso merkitys. Nyt Off- kaudella olen lisännyt myös kasvisvaihtoehtoja ruokavalioon.

Ruokavaliooni kuuluu myös hiilihydraatit eli peruna,pasta,riisi. Dietin loppuvaiheessa kun nämä ovat olleet pois huomaan selkeästi että, ajatukseni kulkee todella hitaasti. Minä ainakin tarvitsen niitä että, aineenvaihdunta sekä ajatus juoksee. Sitten ne vihreät: salaatti, vihannekset syön poikkeuksetta kaikki raakana. Uutena ihastuksenani on punajuuri.
Missään nimessä ei saa unohtaa hyviä rasvoja syön oliiviöljyä, kookosöljyä ja pähkinöitä.



Tässä esimerkki normipäivästä

Vettä 3-4 litraa
Suolaa 6-8g

Aamupala klo:7-8
Puuro
Munakas (4 munanvalkuaiset +yksi kokonainen muna)

Välipala klo:11-12
Rahka
Pähkinöitä
L-glutamiini

Lounas klo:14-15
(peruna/riisi)
Lihaa
Salaattia
Öljyä

Illallinen klo:17-18
Lihaa
Salaattia
Perunaa/riisiä/pastaa
Öljyä

Iltapala klo:20-21
Munakas (3 munanvalkuaiset +yksi kokonainen muna)
Marjoja 
Tai
Rahka + marjat

Tietenkin siinä vaiheessa jos asettaa itselleen tavoitteen esimerkiksi painonpudotus tai lihaskasvu niin ruuan määrällä on isomerkitys. Mutta jo muuttamalla ruokailurytmiä tasaiseksi ja syömällä puhtaita raaka-aineita voi jo saada muutoksen aikaan.

Vaikka tuohon runkoon en laittanutkaan grammamääriä niin kyllä syön tarkan määrän lihaa ja hiilareita. Punnitsen kaikki raakana ja kypsennettynä josta on tullut tapa eikä vaadi minulta mitään erityistä ponnistelua.

Minulle ruokavaliolla syöminen on nyt helppoa. Jos haluaa säästää on ruokavaliolla syöminen siitäkin näkökulmasta helppoa koska voi grammalleen laskea ja ostaa tarvittavan määrän ruokaa esimerkiksi viikoksi.

- Minna

keskiviikko 13. joulukuuta 2017

Miten urheilusta tuli elämäntapani?


Tämä elämäntapa ei ole tapahtunut hetkessä vaan vuosien saatossa. Milloinkaan en ole ajatellut tekeväni elämäntapamuutosta vaan pikkuhiljaa koko aikuisiän olen lisännyt liikunnan määrää. Se miksi liikkuminen ja urheileminen on saanut paikan arjessani on se yksinkertainen syy: siitä tulee hyvä olo.  Ja nyt on se tilanne että, tasaisin välein pidän lepoviikon jotta kroppa saa levättyä.


Alku 

Aikuisuuden kynnyksellä eli noin kahdeksantoistavuotiaana muistan käyneeni salilla ja omistaneeni salikortin. Silloin se oli sellaista vierailemista ja heilumista.

Aloitin opiskelut Kouvolassa 2007 jonne muutin Espoosta. Rakastuin ja muutin takaisin Helsinkiin. Kouvolassa olin jatkanut samaa salilla vierailua kun aikaisemmin eli ihan tyhjän kanssa. Muutettua takaisin Helsinkiin otin itseäni niskasta kiinni ja aloitin käymään säännöllisesti ryhmäliikuntatunneilla. Eli ei tässäkään mitään korkealentoista ollut vaan kerran viikkoon.

Sitten alkoi tapahtua muutoksia. Parisuhde jossa olin ollut ei sopinut minulle. Suhteessa jouduin puristuksiin ja sen seurauksena masennuin. Diagnoosi oli keskivaikea masennus. Muistan että, silloin itsestä tuntui enemmänkin vain alakuloiselta. Vaikka olinkin heikossa tilassa hain itse apua ja sain sitä.

Liikunta antoi minulle fyysisesti ja henkistä voimaa samaan aikaan . Sitten huomasin että, liikuntakertoja viikossa kertyi 4-8. Olin koukussa. Kävin laajasti erilaisilla tunneilla: LesMills konseptin tunnit, kuntokeskuksen (motivus) omat tunnit mm: RVP ja spinning. Aloitin myös tankotanssi tunnit.

Muutos

2012 elämääni astui uusi rakkaus ja vähensin hieman liikuntakertoja ehkä noin kolmeen viikossa. Olin tässä vaiheessa käynyt pelkillä ryhmäliikunta tunneilla ja kaipasin haastetta. 2013 Huhtikuussa starttasi FitFarmin 10 –viikon BikiniChallenge verkkovalmennus. Valmennukseen kuului treenit ja ruokavalio. Sain kaipaamani haastetta ja valmennus oli hyvä vaihtelu ja samalla ensiaskeleeni kohti Fitness maailmaa.
Huhtikuu 2013




Ja tuosta Huhtikuusta 2013 lähtien olen syönyt aamiaiseksi munakkaan riippumatta siitä missä olen kotona, kaverilla tai ulkomailla.  Valmennus sujui hyvin ja kiinnostuin vartalonmuokkauksesta liikunnan keinoin.  BC aikana kuntosalikin oli alkanut tulla tutuksi uudestaan. Tähän mennessä kävin tasaisesti treenaamassa viikossa oli 3-4 kertaa kuntosalilla tai ryhmäliikunta tunneilla. Liityin kuntokeskuksen järjestämään 5kk valmennusjaksoon jonka tarkoituksen oli vartalonmuokkaus. Tähänkin valmennukseen kuului treeniohjelmat sekä ruokavalio. Valmennusjakso oli hyvä ja opetti taas minua tekniikoissa ja kehityin mutta, en vieläkään niin paljon kuin odotin.

Siirtyminen 

Olin siis käynyt ryhmäliikunta tunneilla, tehnyt verkkovalmennuksen ja ollut valmennusjaksolla. Olin huomannut että, kuntosali oli se liikkumismuoto josta tykkäsin eniten. Tiesin että, tarvitsen uuden haasteen sekä henkilökohtaisen valmentajan. Halusin valmentajan joka olisi läheltä ymmärtäisi Fitness lajeista ja pystyisi valmentamaan minut kisalavalle asti.

Tapasin Katarina Hemlingin / Team BodyRock Tammikuussa 2015 ja aloitimme yhteistyön Maaliskuussa. Aluksi en luonnollisestikaan osannut sanoa haluanko kisata mutta, halusin aloittaa treenaamaan kroppaani kohti Body Fitness lajin ihannetta. Poiketen aikaisemmista valmennuksista aloin huomata selkeitä muutoksia kropassani jo 3kk valmennuksen jälkeen. Ei ollut vaikea asettaa kisatavoitetta syksylle 2016.

Elämäntapa on valinta

Kun aloitin yksilövalmennuksen päätin että, noudatan annettuja ohjeita 100%. Alussa ja ns Off season vaiheessa ruokavaliossa joustin hieman mutta, treenit tein aina niin kuin ohjeissa luki. Siirtyminen yksilövalmennukseen ei ollut iso koska, olin jo pitemmän aikaa harjoitellut ja syönyt ohjeiden mukaan aikaisemmissa valmennuksissa. Kisoihin valmistautuminen eli dietti alkoi Toukokuussa 2016. Kisadietti on armoton, eikä anna anteeksi mitään poikkeuksia. Valmistautuminen sujui ongelmitta ja kroppakin toimi niin kuin piti.

Tavoitteena oli SM-kisapaikka ja sain sen karsintojen kautta. SM- kisoissa sijoituin sijalle 10. Ensimmäisiin kisoihin treenasin tavoitteellisesti ja söin ruokavalion mukaan noin 1,5 vuotta. Fiilikset ensimmäisten kisojen jälkeen oli hyvät ja lava tuntui paikalta jonne halusin uudestaan.



Elämäntapani

Pian kisojen jälkeen kävimme Katarinan kanssa keskustelun uudesta kisatavoitteesta. Se asetettiin 2017 syksyn SM-kisoihin. Eli ns kehityskausi oli vain 6kk ennen uuden dietin alkua. Tietenkin kun uudet kisat olivat niin lähellä niin ruokavalio pysyi mukana luonnollisena osana arkea.

Treenasin 5 kuntosalitreeniä viikossa dietin alkuun jonka jälkeen näiden lisäksi tuli aamulenkkejä kolme. Dietin lopussa kuntosalitreenin päälle tuli 5-7 aamu –ja iltalenkkiä viikossa. Tässä lajissa ei voi mennä puolivaloilla vaan joko tekee tai ei tee.

Dietin puolivälissä elämässäni tuli muutos joka vahvisti itselleni liikunnan merkityksen. Dietti itsessään on vaativa mutta, siihen päälle avioero, muutto, älytönmäärä töitä ja treenit ei ole jokaisen pala kakkua. Kun tämä yllättävä muutos tuli eteeni tiesin välittömästi etten keskeyttäisi kisoihin valmistautumista. Sain aivan älyttömän määrän voimaa omasta tekemisestä. Jaksoin hyvin karsintoihin asti mutta, kaksi viikkoa karsintojen ja SM- kisojen välissä tuntui ikuisuudelta. Ja viimeisen viikon olinkin kipeänä, kroppa ja mieli alkoi olla täysin loppu. Sitten kun SM- kisat koittivat niin kroppani näyttä ja tuntui hyvältä.

Tavoitteena olin asettanut karsintoihin: SM- kisapaikka ensimmäinen tavoite mutta myös finaalipaikka jotta voisin kisata Ben Weider Cupissa. Karsinnoissa olin kuudes eli finaalissa. SM- kisoissa olin ensimmäisessä vertailussa ja tiesin että, olen finaalissa. Lopullinen sijoitus oli 4 tasapistein kolmanneksi sijoittuneen kanssa. Voin kertoa että, tunne astuessa pois lavalta oli huikea!! Kaikki se sitoutuminen, tunnit salilla, lenkkipolulla ja kaikki ne grammalleen tehdyt ruoka-annokset palkittiin. Eniten olin kyllä ylpeä itsestäni koska olin ollut sinnikäs, rohkea ja tehnyt määrätietoista työtä.



Yhteenveto

Selkeästi isot muutokset elämässäni ovat vaikuttaneet siihen miten liikunta on saanut jalansijaa arjestani. Muutosten aikana liikunta on ollut se mihin olen voinut luottaa ja mistä olen saanut voimaa. Viimeisin kisoihin valmistautuminen oli rankka mutta, silmiä avaava kokemus. Liikkuminen tuo elämääni iloa, itsevarmuutta, pelosta luopumista, itsensä ylitystä , ystäviä, fyysistä vahvuutta ja ennen kaikkea hyvää oloa.

Laji valintani kautta liikunta on muuttanut minun tapaa ajatella hyvinvoinnista, tapaani syödä, tapaani treenata ja viettää vapaa-aikaani. Liikkuminen on minulle elämäntapa, valinta jolle olen antautunut. Liikkuminen ja urheileminen on aina mukana minussa minne menenkin. Matkustaessa suomessa tai ulkomailla on mahtavaa päästä treenaamaan uusille saleille ,lenkeille uusiin maisemiin ja saan uusia kokemuksia.


Vinkki: Kokeile rohkeasti uusia tunteja, lajeja ja älä luovuta ensimmäisellä kerralla. Anna itsellesi mahdollisuus kokea uutta ja ylittää omia rajoja niin silloin liikkumisen ilo pääsee valloilleen. <3

-Minna